Akumulator AGM kontra EFB – porównanie

Z roku na rok od akumulatorów samochodowych wymaga się dużo więcej, gdyż pojazdy wyposażone są w coraz większe ilości sprzętu elektrycznego, dlatego muszą one również dostarczać prąd podczas postoju do wielu urządzeń, które zużywają energię. Do obsługi systemu start/stop oprócz układu zarządzania energią i czujnika baterii niezbędne są specjalne akumulatory, tj. EFB i AGM. Sprawdź, czym różnią się miedzy sobą!
Czym charakteryzują się akumulatory EFB?
Akumulatory EFB, czyli Advanced Flooded Battery są wykorzystywane w samochodach małych oraz autach klasy średniej i wyższej o wysokim zapotrzebowaniu na energię, wyposażonych w technologię start/stop bez systemu hamowania rekuperacyjnego. Wykonane są w technologii z ciekłym elektrolitem, jednak charakteryzują się bardzo niskim oporem wewnętrznym. Płyty akumulatora są wzmocnione powłoką z poliestru.
Akumulatory samochodowe EFB wykazują odporność na pracę cykliczną, czyli częste rozładowanie i ładowanie prądem o dużym natężeniu. Zostały stworzone dla samochodów z częstymi rozruchami i dużą liczbą odbiorników prądu. Akumulatory te dobrze współpracują też z systemami redukcji spalin. Dobrym wyborem będą tutaj akumulatory serii JENOX EFB, które są w pełni bezobsługowe, co jest zasługą nowoczesnej technologii czystego wapnia.
Cechy akumulatora AGM
Akumulatory AGM, czyli Absorbent Glass Mat są zaliczane do grupy akumulatorów kwasowo-ołowiowych. Mają one między płytami specjalne włókno szklane o dużej porowatości, które wchłania elektrolit, a powstające podczas ładowania akumulatora gazy odprowadzane są do elektrody ujemnej, gdzie zamieniają się w wodę. Dzięki temu znika problem wydzielania oparów kwasu siarkowego, a w bateriach nie ma ubytku elektrolitu.
Akumulatory AGM przeznaczone są dla pojazdów klasy średniej i wyższej, aż do klasy luksusowej z systemem start-stop o najwyższym zapotrzebowaniu na energię i odzyskiwaniu energii hamowania. Wystarczają one do ok. 360 000 uruchomień silnika (natomiast akumulatory EFB do ok. 270.000 uruchomień silnika) – zauważa ekspert z firmy Bat Profi na Śląsku.
Dobrym przykładem jest akumulator JENOX AGM. Ma on mniejszą oporność wewnętrzną niż tradycyjne baterie kwasowo-ołowiowe z ciekłym elektrolitem. To powoduje, że proces ładowania i poboru prądu jest szybszy. Akumulatory te są również bardziej odporne na głębokie rozładowania. Są bardzo dobrze przystosowane do pracy buforowej w systemach zasilania awaryjnego UPS. Jeżeli zależy Ci na ekologicznej mobilności i obniżeniu zużycia paliwa oraz emisji CO2, to akumulatory AGM będą strzałem w dziesiątkę.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Samochody - skrzynie biegów
Dec Auto-Mat Naprawa Skup i Sprzedaż Automatycznych Skrzyń Biegów
woj. mazowieckie08-441 Parysów, Sienkiewicza 16