Diagnostyka układu wtryskowego Common Rail - od czego zacząć?
Common Rail to rodzaj układu wtryskowego powszechnie spotykany w dzisiejszych czasach w samochodach wyposażonych w silniki wysokoprężne. Chociaż teoretycznie układ jest bardzo prosty w działaniu, to wciąż może dochodzić do różnego typu zaburzeń w jego pracy. Przed przeprowadzeniem napraw, układ wtryskowy powinien przejść dokładną diagnostykę. Wyjaśniamy na czym ona polega?
Komputerowa diagnostyka wtryskiwaczy
Pierwszym etapem diagnostyki, wykonywanej jeśli zachodzi podejrzenie usterki układu Common Rail, jest odczytanie kodu błędów z komputera pokładowego samochodu. Każdy współczesny samochód posiada szereg czujników, zbierających stale informacje na temat pracy poszczególnych układów – w tym również wtryskiwaczy. Komputer samochodu przechowuje informacje o tych błędach – wykwalifikowany specjalista jest w stanie odczytać je przy pomocy osobnego komputera wyposażonego w odpowiednie oprogramowanie. Jeśli wtryskiwacze działają nieprawidłowo, program wykrywa błąd i informuje o jego wystąpieniu. Na tej podstawie określenie dokładnego miejsca wystąpienia usterki jest co prawda niemożliwie, mimo to wciąż ta metoda jest bardzo wygodnym rozwiązaniem, ponieważ pozwala oszacować stan układu wtryskowego bez potrzeby jego demontażu.
Test przelewowy
Jeśli komputerowa diagnostyka wykazała błędy w działaniu wtryskiwaczy, kolejnym krokiem jest przeprowadzenie tzw. testu przelewowego, który pozwala ustalić wartość korekt wtryskiwaczy i ilość zwracanego do obiegu paliwa. Test ten bezpośrednio pokazuje, który z wtryskiwaczy pracuje nieprawidłowo i wtłacza zbyt mało paliwa do cylindra silnika. W serwisach motoryzacyjnych, takich jak Silesia Cars Center test przelewowy wykonywany jest przy wykorzystaniu urządzenia nazywanego stołem probierczym. Maszyna pozwala symulować pracę wtryskiwaczy i sprawdzić ich parametr, takie jak ciśnienie robocze. Daje to dokładniejszy wgląd w naturę usterki.
Szczegółowa diagnostyka
Nawet najlepsza diagnostyka komputerowa ani test przelewowe nie są w stanie wskazać, który dokładnie element wtryskiwaczy jest odpowiedzialny za wystąpienie usterek – wymagane jest rozebranie urządzenia na pojedyncze komponenty, a następnie dokonanie oceny ich stanu. To zadanie wymaga dużego doświadczenia oraz znajomości technologii, dlatego mogą je wykonać wyłącznie doświadczeni mechanicy. Po rozebraniu wtryskiwacza jego elementy są dokładnie czyszczone, gdyż ewentualne zanieczyszczenia mogą uniemożliwić ocenę ich stanu. Dopiero po rozpoznaniu stopnia zużycia lub uszkodzenia elementu możliwe jest jego wymienienie na nową część – w ten sposób przeprowadzana jest regeneracja wtryskiwaczy. Po zakończeniu usunięciu wadliwych komponentów wtryskiwacz jest składany i poddawany ponownym testom przelewowym w celu potwierdzenia, że urządzenie odzyskało swoją sprawność.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana