Jak działa przekładnia kierownicza?

Spis treści
- Budowa przekładni kierowniczej
- Rodzaje przekładni kierowniczych
- Symptomy uszkodzonej przekładni kierowniczej
Przekładnia kierownicza to kluczowy element układu kierowniczego w samochodzie, który pozwala kierowcy sterować kołami przednimi. Jej właściwe działanie jest niezbędne dla bezpieczeństwa jazdy, a ewentualne usterki mogą prowadzić do poważnych konsekwencji. W artykule omówimy budowę i zasadę działania przekładni kierowniczej oraz sytuacje, w których może wymagać naprawy.
Budowa przekładni kierowniczej
Przekładnia kierownicza składa się z kilku podstawowych elementów, które razem tworzą funkcjonalny układ. Głównymi składnikami są wał kierowniczy, korbowód, przekładnia zębata oraz tuleje i łożyska. Wał kierowniczy łączy się z kolumną kierownicy i przenosi ruch obrotowy na przekładnię zębatą. Ta z kolei zamienia ruch obrotowy na ruch posuwisty korbowodu, który następnie oddziałuje na drążki kierownicze i koła przednie. Tuleje i łożyska zapewniają odpowiednią pracę przekładni oraz minimalizują zużycie poszczególnych elementów.
Przeczytaj również: Na czym polega regeneracja przekładni kierowniczej?
Rodzaje przekładni kierowniczych
Wyróżniamy trzy podstawowe rodzaje przekładni kierowniczych, które różnią się konstrukcją i zasadą działania. Pierwszym z nich jest przekładnia zębata o stałym współczynniku przełożenia, która charakteryzuje się prostą budową i niskim kosztem produkcji. Drugim rodzajem jest przekładnia zębata o zmiennym współczynniku przełożenia, która pozwala na płynną zmianę przełożenia w zależności od kąta skrętu kierownicy. Trzecim typem przekładni jest przekładnia hydrostatyczna, która wykorzystuje ciśnienie oleju hydraulicznego do przeniesienia ruchu obrotowego na korbowód.
Przeczytaj również: Jak wygląda naprawa reperatuarek?
Symptomy uszkodzonej przekładni kierowniczej
Uszkodzona przekładnia kierownicza może objawiać się różnymi symptomami, które warto znać, aby na czas zareagować i uniknąć poważniejszych problemów. Do najbardziej charakterystycznych objawów należy luz w kierownicy, który sprawia, że koła nie reagują na ruchy kierownicy lub reagują z opóźnieniem. Inne symptomy to trudności w utrzymaniu prostego toru jazdy, nierównomierne zużycie opon oraz niepokojące odgłosy podczas skręcania kierownicą. W przypadku stwierdzenia któregokolwiek z tych objawów należy jak najszybciej udać się do warsztatu samochodowego, w którego ofercie jest naprawa przekładni kierowniczej.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana
Polecane firmy
-
Samochody - diagnostyczne usługi
MT Conticars - Okręgowa Stacja Kontroli Pojazdów, Myjnia samochodowa
woj. śląskie43-180 Orzesze, Mikołowska 88
-
Samochody - regeneracja podzespołów
Auto Elektro Klima Daniel Mazurkiewicz
woj. dolnośląskie50-541 Wrocław, al. Armii Krajowej 57C
-
Samochody - stacje obsługi, mechanicy
U Grześka Auto Service Grzegorz Zielewski
woj. łódzkie95-100 Piaskowice 11