Rodzaje samochodowych silników spalinowych
Motoryzacyjna myśl konstruktorska podąża dwiema równoległymi drogami. Na jednej znajdują się silniki benzynowe, na drugiej zaś wysokoprężne silniki diesla. Obie koncepcje znajdują podobną grupę zwolenników. Dlatego producenci wyposażają swoje pojazdy zarówno w silniki zasilane benzyną, jak i olejem napędowym. Przeczytaj, jakie są rodzaje silników spalinowych.
Szeroka gama silników samochodowych
Producenci silników spalinowych szukają rozwiązań konstrukcyjnych, które zapewnią pojazdom odpowiednią moc przy niskim zużyciu paliwa. Stąd cały czas silniki pojazdów są modyfikowane i ulepszane, tak aby ich parametry były kompromisem między oczekiwaniami klientów a wymaganiami ekologicznymi. Znane marki motoryzacyjne oferują szeroką gamę silników, o czym można przekonać się, odwiedzając witrynę internetową dystrybutora części do Mercedesa Marmerc z Dolnego Śląska, który sprzedaje silniki i elementy układu napędowego oraz wiele innych części.
Spalinowe silniki benzynowe
Silniki benzynowe wymagają zapłonu iskrowego. Mieszanina paliwowo-powietrzna jest sprężana i we właściwym momencie zapalana przez iskrę świecy zapłonowej. Dzięki temu powstaje moment obrotowy, który przekazywany jest na układ napędowy. Najczęściej stosowane są silniki tłokowe rzędowe o różnej ilości cylindrów, a w bardziej zaawansowanych konstrukcjach silniki widlaste 8v, 16v, a nawet 24v. Większość nowoczesnych silników jest wyposażona w układ turbodoładowania, który efektywniej wykorzystuje możliwości silnika i polepsza jego osiągi. Ciekawym rozwiązaniem, choć rzadko stosowanym, są silniki benzynowe z tłokiem obrotowym Wankla.
Silniki wysokoprężne
Zasilane olejem napędowym silniki diesla konstrukcyjnie niewiele różnią się od silników benzynowych. Charakteryzują się innym sposobem zapłonu. W tego typu silnikach zapłon jest samoczynny, co oznacza, że nie wymaga dodatkowego źródła energii w postaci iskry. Paliwo w komorze spalania na skutek wystarczająco dużego rozgrzania samoczynnie przekracza niezbędną temperaturę zapłonu. Silniki diesla dostępne są w wielu wariantach, jako 4, 5 i 6-cylindrowe, a także jako silniki wysokoprężne wolnossące, turbodoładowane albo CDI, co oznacza rodzaj silnika napędzanego wysokociśnieniową pompą, która tłoczy paliwo do przewodu wspólnego dla wszystkich cylindrów.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana