Wskazania do wymiany DPF
DPF, a więc filtr cząstek stałych, jest odpowiedzialny za mechaniczne oczyszczanie spalin. Proces ten zachodzi przez zatrzymanie przedostających się do niego zanieczyszczeń. Jest on bardzo ważny, gdyż spalanie oleju napędowego wiąże się z unoszeniem się szkodliwych dla człowieka i środowiska substancji. Użytkownicy samochodów z silnikiem Diesla często obawiają się usterki filtra DPF. Dowiedz się, w jakich sytuacjach konieczna jest jego wymiana!
Najważniejsze powody wymiany filtra DPF
Filtr DPF, według wielu producentów, powinien zachować swoją funkcjonalność nawet do 250 tysięcy kilometrów. By jednak uzyskać takie wyniki, trzeba go eksploatować w idealnych warunkach. Z uwagi na fakt, iż na co dzień może być trudno je uzyskać, podzespoły te zużywają się szybciej. Nowy filtr DPF jest bardzo kosztowny. Jego cena to na ogół kilka, a nawet kilkanaście tysięcy złotych. Jest to powód, dla którego wielu kierowców dokonuje regeneracji filtra. Nie zawsze jednak jest ona możliwa do przeprowadzenia. Metoda ta np. nie może być zastosowana, jeśli kierowca w porę nie zareaguje na objawy nadmiernego zapchania tego podzespołu. Wówczas pozostaje jedynie wymiana filtra na nowy.
Pierwszą oznaką konieczności wymiany filtra DPF może być nagły wzrost poziomu oleju. Jeśli nie zachodzi prawidłowy proces spalania drobinek sadzy, filtr może stracić pożądaną przepustowość. Niespalone paliwo dostaje się do oleju, a filtr się zapcha. Jego oczyszczenie może okazać się wówczas niemożliwe lub nieskuteczne. Sygnałem alarmowym jest w tym przypadku również zapalona kontrolka awarii filtra DPF. Wymiana może być konieczna także w chwili upłynięcia wskazanej przez producenta żywotności filtra.
Dlaczego wymiana filtra DPF jest tak ważna?
Jak wskazują specjaliści firmy REGENERACJA DPF FAP Tomasz Słomiński, element ten pełni ważną rolę w pojeździe. Jest on fabrycznie przystosowany do użytkowania w wyznaczonym zakresie liczby kilometrów. Gdy cząsteczki stałe nagromadzą się w nadmiarze, filtr przestanie spełniać swoją rolę i straci wydajność.
Często spotykaną sytuacją jest uszkodzenie mechaniczne filtra DPF. W przypadku kolizji bądź stłuczki może on pęknąć, pokruszyć się lub znacząco wgnieść. Wymiana jest konieczna, gdy na filtrze pojawiły się odkształcenia lub jego powierzchnia stopiła się. Wówczas jego stan może wymagać wymiany, zwłaszcza gdy regeneracja nie jest możliwa. Źle przeprowadzona może przełożyć się na niewłaściwą pracę tego podzespołu, w efekcie kierowca i tak będzie zmuszony do jego wymiany.
Dziękujemy za ocenę artykułu
Błąd - akcja została wstrzymana